5 důvodů, proč u dětí hlídat množství přijatého cukru

  • Tloustnutí
  • Oslabená imunita
  • Vyšší kazivost zubů
  • Zvýšená chuť na sladké
  • Základ pro vznik civilizačních chorob

„Trošku sladkého přeci nikomu neuškodí“. Co ale cukry dělají s tělem našich dětí, a nejen jejich?! Dnes se zaměříme na ty nejvíce rizikové – monosacharidy neboli jednoduché cukry. Patří mezi ně glukóza, fruktóza (ovocný cukr), sacharóza (řepný či třtinový cukr), maltóza (sladový cukr) a laktóza (mléčný cukr). Naše tělo potřebuje palivo, díky kterému může fungovat. A právě sacharidy představují hlavní zdroj této energie. Ideálně by měly tvořit zhruba polovinu denního energetického příjmu. Ovšem není cukr jako cukr.

Komplexní sacharidy vs jednoduché cukry

Komplexní sacharidy, vyskytující se přirozeně v potravinách, jsou doplněny o další tělu prospěšné složky (vitamíny, minerály). Ty mj. pomáhají s jejich trávením, které probíhá pozvolněji. Pokud ovšem přijímáme cukry jednoduché, tělo si musí potřebné látky vytáhnout ze svých zásob. A tak např. bere vápník ze zubů a tím zvyšuje riziko vzniku zubního kazu; nebo z kostí, které se oslabují a jsou náchylnější k poranění. Nadměrný příjem cukru navíc překyseluje organismus, narušuje střevní mikroflóru a poskytuje vhodné prostředí pro škodlivé mikroorganismy.

Pokud sníme potravinu s vyšším obsahem cukru, dochází ke zvýšení hladiny krevní glukózy. Na tento stav tělo reaguje zvýšenou produkcí hormonu inzulinu. Děti tak nejdříve nadšeně běhají po pokoji plné síly a vzápětí, kdy hladina glukózy kvůli inzulinu nadměrně klesne, se u nich projeví únava a touha dát si znovu něco sladkého, aby energii získaly zpět. Nevyužitý cukr se ve formě glykogenu ukládá do jater a svalů, odkud si ho tělo v případě potřeby vytáhne. Pokud ho je ale moc, metabolizuje se a ukládá jinam. Nejdříve do málo aktivních míst, jako je bříško, boky či stehna. Později i do aktivnějších orgánů (srdce, ledviny), u kterých dochází k oslabení jejich správné funkce.

Jak velké množství cukru do sebe naše děti během dne dostanou, bychom tedy měli pozorně hlídat. Dlouhodobý nadměrný přísun má negativní dopady na jejich zdraví, které se bohužel většinou projeví až po delší době, takže kolikrát ani nevnímáme, že dětem zakládáme na nějaký problém.

Jako rodiče bychom si měli uvědomit, že cukr není obsažen jen ve sladkostech, ale je zcela běžnou složkou v mnoha dalších, obzvláště průmyslově zpracovaných, potravinách. Proto není vhodné ho dětem navíc dodávat v cukrovinkách či limonádách.

Jak na příjem cukrů u dětí

V prvé řadě je vhodné, zamyslet se nad skladbou jídelníčku našeho dítěte. V mnoha případech je totiž zvýšená chuť na sladké zapříčiněna energeticky špatně zvolenou stravou, která mu nedodává dostatek potřebné energie a tu má potřebu doplňovat právě sladkým.

Dítě by mělo jídla konzumovat průběžně během dne, ne nárazově ve velkém množství.
Je dobré preferovat sacharidy komplexní, které najdete např. v celozrnných potravinách.

Pokud kupujete nějaký výrobek, je dobré se podívat na energetický štítek. Cukry (myšleno ty jednoduché), by měly tvořit max. 1/3 celkového uvedeného množství sacharidů.

Ideální je jít dítěti příkladem. Místo sladkosti si společně dejte ovoce, oříšky nebo různá semínka. Ukažte mu, že nejlepší je pít vodu. Předejte mu návyky, díky kterým pro něj bude zdravé stravování něčím zcela přirozeným.

Pokud Vás téma správné stravy u dětí zajímá a chcete se dozvědět více, podívejte se náš online kurz od výživového poradce Petra Havlíčka. Získáte v něm odborné informace s praktickými radami, příklady jídel (co na oběd, snídani nebo svačinu). A díky formátu online vzdělávání si ho můžete přehrávat kdykoliv budete mít čas.

Online kurz SportMentor Výživa

 

 

Ing. Petr Havlíček
Nejznámější a nejvyhledávanější výživový specialista v ČR se výživou a zdravým životním stylem zabývá už od roku 1996. Je spoluautor 6 knih a spolumoderoval TV pořad Jste to, co jíte. Je garantem Vím, co jím a piju. V současné době spolupracuje s Petrou Kvitovou a Jiřím Ježkem. Více o lektorovi zde >>>
Pro SportMentor připravil kurz VÝŽIVA, díky kterému budete vědět, jak zajistit správnou a vyváženou výživu svým dětem. Více o kurzu zde >>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů