SportMentor | Kompenzujete jednostrannou sportovní zátěž svých dětí?!

Kompenzujete jednostrannou sportovní zátěž svých dětí?!

Podporovat děti ve sportu je určitě správně – sport je udržuje fit, učí se díky němu disciplíně a dodržování pravidel, navazují přátelství, která často přetrvají celý život. I tak má sport určitá úskalí. Může způsobit zdravotní potíže, většinou z důvodu neadekvátní zátěže.

Na co si jako rodiče, případně trenéři musíme dávat pozor?

Děti se v dnešním době velmi brzy specializují, mívají četné tréninkové dávky a jejich těla bývají pod velkou zátěží. Jen málo sportů je ovšem zaměřeno na všestranný rozvoj, z čehož pramení nerovnoměrná zátěž na páteř, svaly a klouby. Právě dlouhodobě jednostranně zaměřený trénink bývá příčinou vzniku různých funkčních poruch.

Nejčastějším problémem při nerovnoměrném zatěžování je vznik tzv. svalové dysbalance, tedy stavu, kdy jsou svaly zjednodušeně řečeno v nerovnováze. Na jedné straně bývá určitá svalová skupina přetěžována, zatímco jiné svaly, které se do pohybu tolik nezapojují, jsou oslabené. To je možné řešit posilováním (ideálně posílení hlubokého stabilizačního systému – core tréninkem) a vhodnou kompenzační aktivitou. Důležité je zapojit jinou svalovou skupinu než tu, která se v daném sportu využívá, popřípadě zapojit rovnoměrně celé tělo.

Jaké jsou vhodné kompenzační aktivity

Hokej se hraje v neustálém mírném předklonu, s hokejkou na jednu stranu. Často tak dochází k vadnému držení těla, kvůli kterému hokejisté trpí bolestmi zad. Navíc kvůli tomuto postoji bývají zkrácené svaly v přední části stehen. Kvůli zvednutým ramenům jsou zase zkrácené krční vzpřimovače a prsní svaly. Je tedy důležité dbát na vhodnou kompenzační aktivitu, která zapojí stejnoměrně celé tělo. Ideální je např. plavání, lezení po horách či umělých stěnách. Zajímavou alternativou může být i tenis, kdy při forehandu dochází k podobnému vyosení páteře na druhou stranu.

Při fotbale je přetěžována hlavně spodní část těla. Pokud není využita jiná aktivita a dojde k rozvoji svalových dysbalancí, projeví se to například v méně dokonalém běhu, pomalejším startu na míč či při změnách směru. Vhodnou kompenzační aktivitou je plavání, basketbal či házená.

Tenisté přetěžují rameno, spousta pohybů při úderech zahrnuje rotaci. Proto je dobré při výběru vhodného kompenzačního cvičení volit sporty bez rotace, jako je cyklistika nebo veslování.

Ve srovnání s dospělými, si děti mnohem rychleji utváří vzor pohybového stereotypu. Pokud je špatný, může dojít k rozvoji vadného držení těla, chronickým bolestem a degenerativním změnám velmi brzy. Z fyziologického hlediska je proto dobré, aby se dítě v mladším věku věnovalo více sportům. Ideálně těm, ve kterých se zapojují rozdílné svalové skupiny. Pokud se dítě věnuje převážně jednomu sportu, a to častěji v týdnu, je dobré mu „naordinovat“ vhodnou kompenzační aktivitu nebo cvičení. Takovým obecně vhodným příkladem je rekreační plavání, které jen minimálně zatěžuje klouby, svaly a vazy. Pro děti je také přínosné kombinovat sporty kolektivní s individuálními, aby dokázaly pracovat s ostatními, ale nebyly na nich přitom závislé.

O svalových dysbalancích i kompenzačních aktivitách se můžete dozvědět více v našem kurzu s hlavním fyzioterapeutem Ústřední vojenské nemocnice v Praze Mgr. Davidem Vrbickým.

Mgr. David Vrbický
Vedoucí fyzioterapeut v Ústřední Vojenské Nemocnici v Praze. Můžete ho potkat na odborných seminářích a konferencích. Aktivně se účastní sportovních akcí a aktuálně spolupracuje s extraligovým týmem BK Mladá Boleslav. Je autorem a spoluautorem desítky publikací. Více o lektorovi zde >>>
Pro SportMentor připravil kurz FYZIOTERAPIE, ve kterém se naučíte, jak dětem zajistit bezbolestné tělo i v dospělosti. Více o kurzu zde >>>
Komentáře
  1. R.Ptáček napsal:

    Dobrý den
    fotbal, hokej …. co přetěžuje volejbal?

    RP

    • tým SportMentor napsal:

      Dobrý den, pane Ptáčku,
      u volejbalistů je vysoká tendence ke vzniku svalových dysbalancí. Určité oblasti, především rameno, bederní páteř a dolní končetiny, bývají přetěžované. V tréninku se většinou tyto partie posilují, ostatní méně využívané svaly bývají opomíjené, což může svalové dysbalance ještě více prohlubovat. Je důležité dohlédnout na to, aby si už malí volejbalisté vytvořili správné pohybové návyky (správným provedením úderů můžete předejít dysbalancím i zraněním), aby se naučili protahovat si zkrácené svaly, a naopak posilovali i svaly méně používané. Je dobré se zaměřit na ramenní kloub, ve kterém často vznikají mikrotraumata, která mohou vést k chronickým bolestem (např. posilovat zevní rotátory/protahovat vnitřní rotátory). Vhodnou kompenzační aktivitou je vše, kde všestranně zatíží celé tělo (např. můžete zařadit plavání, běh na lyžích, core trénink).

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů